Oferta

Informacje dot. zagrożeń

Kariera

Kontakt

PL
UNIMOT Unimot LPG Aktualności Szacunkowe wyniki UNIMOT S.A. za 2021 r.

Szacunkowe wyniki UNIMOT S.A. za 2021 r.

22.03.2022

UNIMOT S.A., notowany na GPW w Warszawie niezależny importer paliw ciekłych i gazowych, opublikował szacunki skonsolidowanych wyników finansowych za IV kwartał i cały 2021 r. Według wstępnych danych skonsolidowana EBITDA skorygowana za IV kwartał 2021 r. wyniosła 13 mln zł, a za cały 2021 r. 70,5 mln zł.

Zgodnie z szacunkami, skonsolidowane przychody ogółem Grupy UNIMOT wyniosły w IV kwartale 2021 r. 2 854 mln zł oraz 8 207,2 mln zł za cały 2021 r. Skonsolidowana EBITDA skorygowana (o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego, uzasadnione przesunięcia i zdarzenia jednorazowe) w IV kwartale 2021 r. ukształtowała się na poziomie 13 mln zł i 70,5 mln zł w całym 2021 r. Oznacza to wynik niższy o 4,8 mln zł od zakładanej rocznej prognozy w wysokości 75,3 mln zł, którą spółka przedstawiła w grudniu 2020 r., przy czym koszty związane z zawarciem umowy przedwstępnej nabycia 100 proc. akcji spółki Lotos Terminale, nieuwzględnione podczas przygotowywania prognozy na 2021 r., wyniosły w całym 2021 r. 4,3 mln zł.

Czwarty kwartał to kolejny okres wymagającego otoczenia zewnętrznego. Przede wszystkim mierzyliśmy się z dalszym wyraźnym wzrostem cen wszystkich produktów, którymi handlujemy, co miało wpływ na kapitałochłonność biznesu i powodowało szereg innych wyzwań. Dodatkowo, pod koniec roku otoczenie rynkowe w biznesie oleju napędowego było również niekorzystne. W 2021 r. ponieśliśmy także znaczące koszty przygotowania się do transakcji przejęcia aktywów Lotos Terminale, stąd tak duża rozbieżność między ogłoszoną prognozą a zrealizowaną EBITDA. Koszty te traktujemy jednak jak inwestycję na przyszłość i liczę na to, że po finalizacji transakcji szybko będzie widać jej pozytywny wpływ na nasze wyniki – mówi Adam Sikorski, prezes zarządu UNIMOT S.A.

Główny wpływ na skonsolidowaną EBITDA skorygowaną w IV kw. 2021 r. miały: niższe r/r oraz niższe od oczekiwań marże w biznesie oleju napędowego; wyższe r/r i wyższe od oczekiwań marże i wolumeny w biznesie biopaliw oraz LPG; negatywna marża ze sprzedaży gazu ziemnego niższy r/r oraz niższy od oczekiwań wynik na hurtowej sprzedaży energii elektrycznej, a także niższe od oczekiwań marże jednostkowe realizowane na sprzedaży detalicznej w sieci AVIA w związku z trudną sytuacją rynkową.

W wyniku skorygowanym EBITDA wyeliminowany został pozytywny wpływ księgowej wyceny zapasów obowiązkowych oleju napędowego na ostatni dzień 2021 r. oraz przesunięcia w czasie w zakresie kosztów i przychodów związanych z obrotem paliwami ciekłymi i gazowymi oraz innymi produktami energetycznymi o łącznej wartości 4,3 mln zł. Wyeliminowany został również pozytywny wpływ transakcji tradingowych zawartych przez Tradea sp. z o.o., o których spółka informowała 26 stycznia 2022 r., w łącznej wysokości 21,5 mln zł. Termin rozliczenia tych transakcji przypada w przyszłości i będzie to miało pozytywny wpływ na skonsolidowaną EBITDA skorygowaną w I kwartale 2022 r. Wynik, o którym mowa powyżej, jest efektem wykorzystania sprzyjającego otoczenia zewnętrznego Tradea sp. z o.o. (m.in. dynamicznych zmian cen kontraktów terminowych w IV kwartale 2021 r.) w działalności tradingowej tej spółki. W wyniku skorygowanym EBITDA został również wyeliminowany negatywny wpływ zdarzenia jednorazowego – spisanych należności od spółki Green Electricity sp. z o.o. w wysokości 2 mln zł oraz pozytywny wpływ przesunięcia w czasie kosztów magazynowania gazu ziemnego w wysokości 1,8 mln zł. Zysk ze sprzedaży zmagazynowanego gazu został zrealizowany w IV kwartale 2021 r., podczas gdy koszty ponoszone były w poprzednich kwartałach. W wyniku skorygowanym EBITDA wyeliminowane zostały również: negatywny wpływ przesunięć w czasie kosztów premii zarządczych związanych z wynikami TRADEA, które zostaną uwzględnione w EBITDA skorygowanej w roku 2022 w wysokości 2,4 mln zł, oraz negatywny wpływ przesunięć w czasie kosztów związanych z logistyką LPG w wysokości 0,5 mln zł.

Szacunkowy jednostkowy zysk netto w 2021 r. wyniósł 76 mln zł.

Zgodnie jednak z warunkami umowy kredytów zawartej w związku z umową przedwstępną nabycia 100 proc. akcji LOTOS Terminale, w przypadku realizacji tej transakcji, Unimot nie będzie w bieżącym roku wypłacał dywidendy z szacowanej wyżej kwoty zysku netto, o czym spółka informowała w raporcie bieżącym z 12 stycznia 2022 r.

Szacunki dokonane zostały według najlepszej wiedzy zarządu na dzień ich sporządzania i mogą ulec zmianie. Ostateczne dane zostaną przekazane do wiadomości publicznej w raporcie za IV kwartał i cały 2021 r.

Zobacz  również

Informacja dot. dostępności paliwa HVO100 na stacjach AVIA w Polsce
Unimot dostarcza do Raben Transport paliwo HVO100 w ramach programu pilotażowego
Grupa UNIMOT sponsorem 48. Dni Czechowic-Dziedzic